Wat doe ik nog meer?

Ondersteuning en coaching van begeleiders of leerkrachten

Ik coach begeleiders binnen de zorg of leerkrachten binnen het speciaal onderwijs. Ik probeer hen te enthousiasmeren en motiveren en laat hen zien hoe zij zelf muziek kunnen inzetten ter bevordering van de ontwikkelingen van de leerlingen of cliënten waarmee zij werken. Dit doe ik onder andere via Factorium (school voor podiumkunsten), binnen CMKT (cultuureducatie met kwaliteiten) op de Bodde (school voor speciaal onderwijs) in Tilburg.

Buurtkoor H@rrie

Sinds februari 2016 leid ik een buurtkoor in de Muntel/ Vliert in ‘s-Hertogenbosch voor vrouwen zonder talent, maar met zin om te zingen. Hoewel ik geen echte dirigent, pianist, gitarist, zangdocent, stembevrijder of repetitor ben, vervul ik toch met veel plezier al deze rollen. Maar ik zie het als mijn belangrijkste taak om iedereen voluit (met overtuiging) mee te laten zingen met veel plezier. Inmiddels komen we om de week met ongeveer 25 vrouwen samen om een gezellige avond uit een gevarieerd repertoire te zingen.

Workshops of activiteiten

Regelmatig geef ik op scholen of dagverblijven een muzikale workshop of belevingsactiviteit. In overleg kan dit toegespitst worden op een bepaald thema. De workshop of activiteit kan als doel hebben om samen op een plezierige en ontspannen manier actief bezig te zijn, of bijv. om een groep dichter bij elkaar te brengen of in beweging te zetten.

Lezing of presentatie

Af en toe geef ik een lezing of presentatie aan behandelteams, verwijzers, ouders, leerkrachten of zorgverleners over wat muziektherapie is kan betekenen voor een specifieke doelgroep.

Begeleiding

Naast muziektherapie geef ik ook individuele begeleiding, vooral aan kinderen met autisme of een beperking. Ik kom hiervoor aan huis en begeleid bijv. bij huiswerk, plannen of spelen. De begeleiding kan vaak betaald worden uit een Persoonsgebonden Budget.

Muziekles

Ik ben geen bevoegd muziekdocente, maar ik kan mensen die binnen het reguliere muziekonderwijs niet vinden wat zij zoeken, wel begeleiden in het leren muziek maken op piano/ keyboard, gitaar en met percussie en zang. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van het multi-kleur muzieksysteem. Binnen de muzieklessen zijn aansluiten bij interesses en mogelijkheden, plezierbeleving en het gebruiken van muziek als expressiemiddel, zeker zo belangrijk als het aanleren van muzikale vaardigheden.